06 december 2009

Tryffel med salt


Ingredienser
225 g mörk choklad gärna 70%
1 1/2 dl vispgrädde
1 3/4 dl florsocker
Smaksättning
10 turkisk peppar
Att doppa i
200 g mörk choklad
Garnering
Flingsalt




Häll i grädden och turkisk peppar en rostfri kastrull och koka upp. Sjud därefter under lock i 10 minuter. Tillsätt chokladen och rör tills chokladen smält och blandningen är slät. Låt svalna till rumstemperatur. Blanda i florsockret. Rör tills massan är slät. Täck över och ställ svalt i 2 timmar. Smält chokladen över vattenbad. Forma till bollar som doppas i den smälta chokladen. Strö på lite flingsalt. Lite lagom sådär. Några korn på varje. Förvaras svalt.

Här har Cayenne provat att göra dem. Hon tyckte de smakade lite  av det salta så då kan man ju ta mer av den turkiska pepparn. Roligt att du provade att göra dem. Jag ska göra lite julgodis nästa vecka och dessa ska jag absolut göra.

7 kommentarer:

  1. Hej Kojiki, på en fest på vårt företag för ett par veckor sedan så fick vi en hel del choklad , bla tryffel men lakrits smak och flingsalt på toppen....så otroligt gott. Kan vara något som liknar detta recept...
    Måste testa !

    SvaraRadera
  2. Hej Cayenne

    Jag har inte gjort dessa själv..men tyckte det verkade intressant...ska testa nästa vecka..salt och choklad är en otroligt intressant kombination!

    xxx

    Kojiki

    SvaraRadera
  3. Jag är ju en sån som testar direkt så just nu står de i kylen innan rullning sker. Har en studiesköterska som jag ska träffa i morgon i jobbet som just nu är väldigt nedstämd pga personlig tragedi så jag ska fixa en ask till henne, dels älskar hon choklad och dels blir man lite gladare av lite sött....
    Återkommer om resultatet...

    SvaraRadera
  4. Kojiki, nu är de klara och ligger i kartong och de blev väldigt goda. Hade dock förväntat mig mer smak från den turkiska pepparn men tyckte inte att den gav så mycket smak. Men det blev helt klart gott betyg ändå....

    SvaraRadera
  5. Hej Cayenne

    Nu har du dem här..roligt att du provade att göra dem..då får man ta lite mer av den salta varan. De ser verkligen fina ut....

    xxx

    SvaraRadera
  6. Funderade på att man kunde breda ut massan innan den stelnade och sedan skära fyrkantiga bitar, mindre söl än om man rullar dem då de smälter lite i handen under rullning. Den stelnar ju ganska rejält i kylen på 2 timmar så det borde funka... Kul att du lagt in min bild..

    /Cayenne/

    SvaraRadera
  7. Hej Cayenne

    Det var ett bra tips ...det blir ofta lite kladdigt faktiskt..jag ska starta om ett par dagar...ska ta mera salt i man har ju blivit van vid det salta..så då kan det ju smaka lite mera eller hur!

    xxx

    SvaraRadera